Jachthaven

stormvogel-luchtfoto-1

“de Stormvogel”

In 1976 kon de particuliere jachthaven “de Stormvogel” door de vereniging worden gekocht. Sinds die tijd fungeert “de Stormvogel” als zomerhaven voor de meeste leden en is daarmee een belangrijke pleisterplaats. De haven is schitterend gelegen op een eiland tussen de Ringvaart en Westeinderplassen. Met een roeiboot of met de pont kan je over de Ringvaart op de haven komen.

Kantine

Dé ontmoetingsplek op het eiland is de gezellige kantine die door de leden wordt beheerd. Gedurende het vaarseizoen is de kantine overdag 7 dagen per week geopend. Door de week zorgt de havenmeester voor koffie of thee en in het weekend verzorgen vrijwilligers de kantine, die dan vaak ook ’s avonds is geopend. Omdat ’s winters veel leden aan hun boot werken is de kantine (in beperkte mate) ook in de winter geopend.

Op de 'Stormvogel' wordt géén contant geld meer geaccepteerd.

betalen-met-bankpas-geen-contante-betalingen-sticker

Ligplaatsen

Ongeveer 1/3 van de leden heeft een zeilboot. De anderen zijn eigenaar van een motorboot.
Er zijn 150 ligplaatsen. De meeste schepen liggen in boxen aan de hoofdsteigers en aan de steigers achter de loods. Ook zijn er ligplaatsen aan het zogenaamde ‘midden landje’, dat gezamenlijk wordt gebruikt. Er staan een aantal picknicktafels en een barbecue. Zelfs het opzetten van een tentje voor de kinderen behoort tot de mogelijkheden. Op alle ligplaatsen is wifi bereikbaar en ze zijn voorzien van elektriciteit. Watertappunten zijn op korte afstand. Om legionella te voorkomen moet je wel je eigen waterslang gebruiken.

Sanitair

Direct naast de kantine is de toegang tot het sanitaire gedeelte. WC’s, wasbakken en douches zijn er voldoende. Ook is er een babyruimte, wasmachine, droger, strijkijzer- en plank. Douchen gaat met muntjes á € 1,00. Het gebruik van de wasmachine kost € 5,00 inclusief wasmiddel en drogen kost € 3,00. Muntjes en wasmiddelen zijn verkrijgbaar in de kantine of bij de havenmeester.

Havenmeester

De beschikbaarheid van de havenmeester is afhankelijk van het seizoen.

Zomerseizoen (=vaarseizoen)

De havenmeester is 24 uur per dag op De Stormvogel aanwezig. Hij/zij staat overdag van 9:00 - 12:00 en van 13:00 - 18:00 tot je beschikking. Uiteraard is de havenmeester bij calamiteiten 24 uur per dag te bereiken. Het telefoonnummer van de dienstdoende havenmeester is: 06 - 23 11 76 20. Het telefoonnummer is ook te vinden op de deur van de kantine.

Winterseizoen (=buiten vaarseizoen)

De haven is op woensdag gesloten. Als de haven open is , is de havenmeester 24 uur per dag op De Stormvogel aanwezig. Hij/zij staat overdag van 9:00 - 12:00 en van 13:00 - 18:00 tot je beschikking en is dan ook bereikbaar voor calamiteiten. Het telefoonnummer van de dienstdoende havenmeester is: 06 - 23 11 76 20. Het telefoonnummer is ook te vinden op de deur van de kantine.

EHBO – AED

Een EHBO koffer en een AED hangen bij het kantoor van de havenmeester.

Loods

Een aantal kleinere schepen kunnen ’s winters in de botenloods staan. Ze worden door een eigen kraan in- en uit het water getild. Met een krachtige hogedrukspuit worden de boten schoon gespoten. Tijdens het vaarseizoen wordt de loods gebruikt als “activiteitencentrum”. Er staat een tafeltennistafel, bij slecht weer kunnen de kinderen er spelen, er worden vergaderingen gehouden, feesten georganiseerd en maaltijden geserveerd.

Werkplaats

Leden kunnen in de werkplaats terecht om te klussen. Diverse gereedschappen en machines zijn te gebruiken. Opruimen na gebruik van de werkplaats is natuurlijk wel de bedoeling.

Speeltuin

Voor de kleintjes is er een speeltuin met een trampoline, een klimtouw en andere speeltoestellen.

Bereikbaarheid

Het adres voor je routeplanner is: Leimuiderdijk 123, Rijsenhout.
Zonder routeplanner rijdende op de A4 verlaat je bij afslag 4 de snelweg richting Leimuiden. Na 1 km vóór de Leimuiderbrug ga je linksaf tot aan grand café de Parel (100 m). Daar rechtsaf naar het water. Direct weer linksaf (water aan je rechterzijde). Na ongeveer 3,6 km zie je aan de overkant van het water de Stormvogel liggen. Parkeren kan op het parkeerterrein of langs de weg in de berm aan de zijde van het weiland. Met de roeiboot kom je aan de overkant. Ligt er geen? Druk dan op de knop van de meldpaal. Let op: na een bepaalde tijd vaart de pont niet. De actuele tijden staan op de meldpaal.

Ligging

Zoals gezegd is de haven schitterend gelegen aan de Ringvaart, direct aan de Westeinderplassen tussen de dorpen Leimuiden en Aalsmeer. De Westeinder is 6 km lang en zo’n 2 tot 3 km breed. Ideaal voor zeilers, maar ook met de motorboot, sloep of kano kan je varen over de schitterende sloten en poeltjes die tussen de vele eilandjes lopen. Ten noorden ben je snel bij de Nieuwe Meersluis en vervolgens Amsterdam, Noord Holland, Markermeer of Randmeren. Een rondje Ringvaart brengt je naar Haarlem. Vaar je vanaf de Stormvogel naar het zuiden, dan ben je met een uur  op de Kaag, Warmond en Leiden. Verder over de Zijl en de Vliet is Delft bereikbaar en via de Schie kom je in Rotterdam. De Parksluis door en de Nederlandse wateren in het zuiden liggen voor je open! Liever naar het Oosten? Binnen drie kwartier ben je op het Braassemermeer en kan je via Alphen aan de Rijn, Gouda en vervolgens de Hollandse IJssel op.